B2C portfolio management implementatie
Als gevolg van een wijziging in de corporate strategie ten aanzien van portfolio management, kreeg de afdeling B2C de volledige verantwoordelijk voor de balancering van de B2C portfolio tot aan één maand voor levering. Terwijl de afdeling voorheen alleen aantallen klanten beheerde en niet de bijbehorende volumes.
Novitam heeft de implementatie van een nieuw portfolio management ondersteund door aan de hand van de producten en processen een functionele architectuur op te stellen voor de nieuwe taken van de afdeling. Deze functionele architectuur is gebruikt als basis voor de ontwikkeling en configuratie van het Vertex systeem van de leverancier Energy Essentials.
AML forecasting development
Het gebruik van een geavanceerd demand forecasting systeem is een cruciale stap in het balanceren en controleren van een B2C customer portfolio. Recente ontwikkelingen hebben immers laten zien dat de volatiliteit van deze portfolio sterk is toegenomen. En in combinatie met de veranderen omstandigheden binnen de wholesale markt het financiële risico is gegroeid.
Op basis van Microsoft Azure, Machine Learning Technology is een platform ontwikkeld dat aan de vraag voldoet van een hoogwaardige forcasting methodologie. Novitam heeft dit ontwikkel proces begeleid en voorzien van een functioneel ontwerp waarin Data-pipelines and Model-pipelines zijn gespecificeerd. Op basis van deze specificatie zijn input en output validaties geïmplementeerd.
B2B “Clean Order Intake” proces
Om een onderbouwde offerte aan te kunnnen bieden aan groot zakelijke klanten, is het noodzakelijk om een betrouwbaar afname profiel van deze klant en al zijn aansluitingen te ontwikkelen. Vaak beschikken klanten over historisch verbruik, maar soms ook niet. Ten behoeve van de “clean order intake”, is een proces ontwikkeld waarin stapsgewijs de mogelijkheden voor een betrouwbaar afname profiel worden verkend.
Allereerst de mogelijkheid voor de prospects om de historische meetdata bij de contract aanvraag op te laden in de systemen van de energie leverancier. Daarbij heeft de leverancier de mogelijkheid om een offerte op te stellen op historische maar ook op een demand forecast, gebaseerd op de historische data.
Daarnaast is een proces ontwikkeld waarbij de leverancier model forecasts kan gebruiken op basis van “look-a-like” profielen en meetdata. En is er een proces ontwikkeld waarbij op basis van SBI codes (KvK) een indicatie van een profiel kan worden gegenereerd. Om zodoende bij nagenoeg alle offertes een specifiek afnameprofiel te kunnen genereren.
MKB sales proces verbeteringen
Het project “Automatiseren Zakelijk” heeft tot doel het (verder) automatiseren en professionaliseren van de sales-processen met als resultaat het verhogen van de “First-Time-Right”, en het verminderen van uitval en handmatige werkzaamheden. Het resultaat van het project is daarmee een randvoorwaarde voor de groei van de zakelijke sales activiteiten van de betreffende energie leverancier.
Novitam heeft op basis van een Kaizen aanpak de belangrijkste knelpunten in kaart gebracht. En op basis van prioritering een Plan van aanpak opgesteld. Aan de hand van functionele analyses zijn de verschillende wijzigingsverzoeken beschreven en toegevoegd aan de back-log van de interne IT organisatie. Tevens heeft Novitam ondersteund bij het inrichten en uitvoeren van de business acceptatie testen.
Facturatie validaties
Facturen worden aangemaakt, geboekt en vervolgens verstuurd op basis van de beschikbare informatie in het ERP systeem. In de praktijk bleek dat soms niet alle tarieven en meetdata beschikbaar was op het moment van boeken, zodat vele correcties noodzakelijk waren.
Enkele validaties op meterstanden waren aanwezig maar werden pas uitgevoerd na het boeken van de facturen. Novitam heeft samen met de key-users facturatie een proces met bijbehorende validatiesregels ingericht die 1) zowel betrekking hadden op meterstanden en tarieven en 2) al werden uitgevoerd bij het aanmaken van de factuurregels waardoor het aantal correctiefacturen met bijna 50% is afgenomen.
Implementatie Click & Spot producten
Binnen het ERP systeem waren slechts een deel van de producten gespecificeerd: het vaste en het variabele product. Click en Spot producten (en de cominatie daarvan) waren niet beschikbaar in het ERP systeem en werd een Work-Around gebruikt voor het boeken van tarieven en volumes.
Novitam heeft specificaties opgesteld voor de Click en Spot producten en de implementatie van de proposities en producten ondersteund waardaar GZ klanten binnen het ERP systeem de juiste producten en proposities krijgen toe gewezen.